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ペンタグラムプロジェクト/研究から実務への応用
Pentagram Project - Filling the gap between research and practice

 

Ethical Decision ― 倫理的決定 ―

第4回

第2回、3回で見たような取り組みを成功させるためにはどのようなことが必要でしょうか。スウェーデンの大手家具小売り企業であるイケアには、社内及び社外の人々向けに知識を向上させる教育メカニズムがあります(Andersen & Skjoett-Larsen, 2009)。

社外向けには、ナイキやアディダスのようにサプライヤーを頻繁に訪問し、対話とトレーニングを実施しています。社内向けのメカニズムは、サプライ・チェーンのCSRに関わる従業員に必要な知識やスキルを高めるためのものです。行動規範に特化した研修と、行動規範に関与する従業員間での経験の共有を行っています。

このように、サプライヤーに対する支援と共に、行動規範の実施に関わる人々に対しても必要なスキルを高める教育・訓練を行うことが重要であると考えられます。知識や能力が向上した従業員は、社会的な問題に対して前向きな姿勢を示すというメリットもあります。

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執筆・Chair:山口勝士

プロフィール:早稲田大学WBS研究センター助手。早稲田大学大学院商学研究科博士後期課程に在籍。研究分野は企業倫理、グローバル経営、企業の社会的責任(CSR)。

※画像はイメージです。本文とは一切関係ありません。

Ethical Decision

Vol. 4

What should be done to have such practices, those which explained in the second and the third issues, successfully implemented? IKEA, a leading Swedish home furniture retailer, provides an educational mechanism to enhance knowledge of people inside and outside the organization (Andersen & Skjoett-Larsen, 2009).

Externally, IKEA’s personnel visit suppliers frequently, and hold dialogue with and provide training for the business partners, as Nike and adidas do. Internal mechanism aims at enhancing knowledge and skills of employees who are involved in supply chain-related CSR. It is achieved through employee training specialized in code of conduct and experience sharing among the members involved in the code.

It may be concluded that it is essential to provide education/training for people those who are related to implement code of conduct to enhance necessary skills, as well as assist suppliers. The practices bring additional benefit – employees with improved knowledge and capabilities express a much more positive attitude toward social issues.

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Writer/Chair: Katsushi Yamaguchi
Katsushi Yamaguchi is a Research Associate at WBS Research Center, Waseda University. He is also a Ph.D. candidate at the Graduate School of Commerce, Waseda University. His areas of research are business ethics, global business management, and corporate social responsibility (CSR).

*There is no relation between the photo and the text.