Communication ― コミュニケーション ―
第1回
企業経営には、コミュニケーションが重要である、ということに異論のある経営者はいないであろう。多くの経営者は、社内、社外におけるコミュニケーションに気を使いながら日々経営しているはずである。
しかしながら、企業の一つ一つをとってみると、コミュニケーションについて、どの程度意識しているかには違いがあり、その違いは結果的に企業パフォーマンスに影響を与える。
もともと、日本の会社は、大企業でも中小企業でも、「飲みニケーション」に代表される方法で自然と社員間のコミュニケーションを図ってきた。しかしながら、社員間のコミュニケーションが足りない、社員は社長の言うことを理解してくれない、意思疎通がうまく図れないといった悩みを聞く。
企業とコミュニケーションの関わり合いは、これまで以上に繊細である。次回以降、今後の企業経営における社内コミュニケーション(以下、「組織コミュニケーション」という。)の重要性、効果的な実践というテーマで議論していく。
※画像はイメージです。本文とは一切関係ありません。
Communication
Vol. 1
“Communication is a very important factor for a top management.” This statement is agreeable by the most of top managements. Leaders must manage internal and external communications effectively for their day-by-day operations.
However, their sensitivity to the way of communication may differ each other and such difference will affect company performance.
Traditionally, a good custom called “Nominication”, communication through drinking has been a typical way of internal communication in Japanese company. Recent social changes in Japan diversify human values including such a good custom and difficulties in communication emerge in Japanese leaders.
The importance of internal communication or organizational communication for a top management and its effective practices will be introduced from the next issue.
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